Over ons onderwijs
De organisatie van de school
Als moderne basisschool kiezen wij er bewust voor om niet alleen klassikaal les te geven. Wij reserveren ook tijd voor het werken met individuele kinderen of met kleine groepjes. Voor een goede organisatie is het belangrijk dat kinderen hun eigen werk goed kunnen plannen. Daarbij moeten ze de informatie, ook anders dan bij de leerkracht, kunnen krijgen. In alle groepen wordt gewerkt met een dag- of weektaak. Na de instructiemomenten kunnen de kinderen aan het werk. Hierdoor worden de kinderen gestimuleerd om zelfstandig te werken en eigen verantwoordelijkheid te nemen. Uiteraard houdt de leerkracht dit proces nauwlettend in de gaten.
Pedagogisch-didactisch klimaat
Wij streven ernaar dat kinderen met plezier werken aan een goede basis voor hun toekomst. Naast de taak goed onderwijs te geven, hebben wij ook een opvoedende taak. Het is belangrijk dat er op school een sfeer heerst van veiligheid en vertrouwen, waarin wij kinderen leren elkaar te respecteren, te accepteren en iets voor de ander over te hebben. De leerkrachten doen er alles aan om uit uw kind te halen wat erin zit, zodat aan het einde van de basisschool ieder kind klaar is voor het voortgezet onderwijs. Daarbij speelt u als ouder een belangrijke, stimulerende rol.
Identiteit
De Cascade is een basisschool met een christelijke grondslag. De christelijke waarden en normen vormen op onze school de basis voor het leefklimaat waar wij als school naar streven. Onze school staat echter open voor kinderen van alle gezindten. Onze school streeft naar een veilig klimaat waarin ieder kind, iedere ouder en ieder teamlid tot zijn en haar recht kan komen. In dit klimaat leren kinderen elkaar te respecteren en te accepteren. In dit klimaat mag ieder kind zichzelf zijn. Wij leggen niet alleen de nadruk op “het veilig voelen” en “jezelf kunnen zijn”. Evenveel belang hechten wij aan het zorgen voor een ander en de omgeving. Belangeloos voor een ander klaarstaan, zonder dat je er iets voor terugkrijgt.
Wij vullen ons onderwijs zodanig in, dat er ruimte bestaat voor zowel christelijke als niet-christelijke geloofsbelevingen. Door te praten over ieders religie en identiteit komt de communicatie op gang, hetgeen kinderen helpt zichzelf te ontwikkelen en te vormen. Door deze communicatie wordt tevens duidelijkheid geschapen over waar het team en de school voor staan. De identiteit van de school is niets abstracts, maar komt naar voren in hoe wij met elkaar omgaan, de taal die wij spreken en de sfeer in onze school. Iedereen die zich thuis voelt bij onze manier van leven en werken, is van harte welkom op onze school.
Schoolondersteuningsprofiel
Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel (SOP). In het SOP hebben we als school beschreven hoe de ondersteuning aan leerlingen binnen de school is georganiseerd. Deze ondersteuning bestaat uit twee delen: de basisondersteuning van de school en de extra ondersteuning die een school biedt voor leerlingen die meer nodig hebben. Deze ondersteuning wordt geboden in samenwerking met het samenwerkingsverband. Onze school is onderdeel van het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). SPPOH ondersteunt scholen bij het vormgeven van passend onderwijs in Haaglanden. Wilt u meer informatie over passend onderwijs op onze school of in de regio, lees dan ons SOP of bezoek de website van SPPOH www.sppoh.nl.
Voor ons schoolondersteuningsprofiel kunt u hier https://mobilecms.blob.core.windows.net/appfiles/app_1165/File/Schoolondersteuningsprofiel_Cascade.pdf klikken.
Pestprotocol
https://mobilecms.blob.core.windows.net/appfiles/app_1165/File/Pestprotocol_KC_Cascade.pdf